سنگها و خواص اعجاب انگیز

تأثیرات سنگها در زندگی و درمان امراض از نظر پیشوایان دین و دانشمندان

سنگها و خواص اعجاب انگیز

تأثیرات سنگها در زندگی و درمان امراض از نظر پیشوایان دین و دانشمندان

خواص و فواید سنگها از نظر پیشوایان دین

خواص و فواید سنگها از نظر پیشوایان دین


فصل اول : سنگ عقیق

سنگ عقیق در کشورهایی همچون یمن،هندوستان،ایران،چین، و در رنگهای گوناگون قرمز،زرد و سفید یافت می شود. اما فضائل و فواید گفته شده دربارۀ کدام نوع از عقیق است ؟ و آیا این فواید دربارۀ تمام عقیق ها صحت دارد و یا فقط مخصوص عقیق یمانی است ؟

۞ ابن شهر آشوب نقل میکند که : روزی جبرئیل بر پیامبر اکرم J نازل شد و گفت : « یا رسول الله ! پروردگارم بر تو سلام و درود می فرستد و می فرماید انگشترت را در دست راست کن و نگین آنرا هم عقیق قرار بده و به پسر عمویت علی نیز بگو انگشترش را در دست راست کند و نگین آنرا عقیق قرار دهد. » پیامبر پیام جبرئیل را به امیرمؤمنان علی (ع) رسانیدند.حضرت علی (ع) عرضه داشت : « یا رسول الله عقیق چیست ؟ » رسول خدا (ص) فرمود : « عقیق کوهی در کشور یمن است. » (بحارالانوار 42/61)

۞ روزی امیرمؤمنان علی (ع) از کنار جسد کشته ای می گذشتند که انگشتری با نگین عقیق در دست داشت. در این حال حضرت فرمود : « انگشترش را برای من بیاورید! »، همراهان حضرت انگشتر آن مرد مقتول را از دستش درآوردند و به حضرت دادند. امیرمؤمنان نگاهی به آن انگشتر کردند و فرمود: « برای چه از صاحبت که تورا در دست داشت محافظت نکردی (و مانع کشته شدنش نشدی) ؟ » پس انگشتر به صدا درآمد و گفت: یاعلی من عقیق یمانی نیستم. » (الدر الثمین ص 73)

کنایه از این که خاصیت حفظ از حوادث و بلایا ویژۀ عقیق یمانی است.

با توجه به دو حدیثی که ذکر گردید و دیگر قراین باید گفت که خواص یاد شده برای عقیق،ویژه عقیق یمانی به خصوص عقیق یمانی سرخ است. البته نمی توان گفت که عقیق دیگر مناطق چون عقیق ایرانی و هندی و چینی و ... هیچ خاصیتی ندارند،بلکه همۀ این خواص بطور کامل در آنها نیست؛ چراکه بنابر روایات،بعضی از امامان (ع) عقیق روم در دست داشته اند (کافی ج6 ص470) و اگر عقیق رومی هیچ فضیلتی نداشته،آن بزرگواران در دست نمی کرده اند.

گفتنی است معدن عقیق کشور یمن در منطقه جنوبی شهر صنعان می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد