بخش ششم:طلا و نقره
فصل دوم : حکم پوشیدن نقره برای مردان و زنان
از نظر اسلام، پوشیدن زینت آلاتی همچون انگشتری، گردنبند و دستبند و ... که از جنس نقره باشد، حرام نیست و در نتیجه خواندن نماز با آن اشکالی نخواهد داشت؛ برخلاف طلا که برای مردان حرام و سبب بطلان نماز است.
پیامبر (ص) و معصومان (ع) نیز از نقره استفاده می کرده اند و استفادۀ از دیگر فلزات به ویژه آهن را برای زینت مکروه می دانسته اند.
۞ امیرمؤمنان (ع) می فرمایند : « به غیر از انگشتری نقره چیز دیگری در دست نکنید. همانا رسول خدا (ص) فرمود: پاک نیست دستی که در آن انگشتری آهنی باشد » (کافی:6/468،خصال:1/19،وسائل:5/78)
[این بیان حضرت دربارۀ مردان می باشد وگرنه استفادۀ از طلا علاوه بر نقره برای زنان اشکال ندارد. و پاک نبودن، کنایه از کراهت شدید استفاده از آن است.]
۞ روزی پیامبر اکرم (ص) مردی را دیدند که در انگشت خود، انگشتری از جنس آهن داشت. پس حضرت به او فرمود: « این انگشتری زینت اهل جهنّم است. این را از خودت دور کن.
پس آن مرد انگشتری را بیرون آورد و گفت: ای رسول خدا (ص)! آیا دیگر انگشتری در دست نکنم؟ حضرت (ص) فرمود:
چرا، بکن. اگر می خواهی انگشتری از جنس نقره تهیه کن و لازم هم نیست که بیشتر از یک مثقال وزن داشته باشد. » (دعائم الإسلام:2/164،مستدرک:3/284)
۞ دربارۀ نهی استفاده از انگشتری آهنی امیرمؤمنان (ع) می فرمایند: « در دست فرزندانتان انگشتری های آهنی نکنید! » (دعائم الإسلام:2/164،مستدرک:3/284)
همچنین در دیگر احادیث، زینت با آلاتی از جنس برنج و مس نیز نهی شده است. (وسائل:4/420)
بنابراین مجموع این احادیث، زینت کردن با آلات بدلی که امروزه بسیار رواج پیدا کرده و بیشتر آنها از جنس آهن است و آبکاری طلا یا نقره شده، کراهت دارد. افزون بر آن که به تندرستی آسیب می رساند.