سنگها و خواص اعجاب انگیز

تأثیرات سنگها در زندگی و درمان امراض از نظر پیشوایان دین و دانشمندان

سنگها و خواص اعجاب انگیز

تأثیرات سنگها در زندگی و درمان امراض از نظر پیشوایان دین و دانشمندان

کاربرد نقره در داروسازی و دندانپزشکی

فلز نقره خاصیت ضد باکتریایی داشته و در صنایع دارویی به صورت فلز و یا ترکیبات آن مورد استفاده قرار می گیرد و از خصوصیات اصلی نقره مقاومت زیاد آن در مقابل حلال های شیمیایی است.

از نقره در رنگ آمیزی برخی از محصولات در قنادی ها استفاده می شود، به علاوه از نقره و ترکیبات آن در پزشکی هومئوپاتی استفاده می شود.
-

ترکیبات متعددی از نقره برای معالجه بیماری ها تولید می شود که عبارت از :

 استات نقره، آلانیتونات نقره، برات نقره، کربنات نقره، کلرید نقره، کرومات نقره، گلیسرولات نقره، کلوئید نقره، یدید نقره، لاکتات نقره، منگنات نقره، نیترات نقره، پروتئین نقره وسولفات یازین نقره می باشد. علاوه برداروهای تولید شده از ترکیبات فوق از فلز نقره در دندان پزشکی برای پر کردن دندان (آمالگام) استفاده می شود که حدود 35 درصد از ترکیب آمالگام را فلز نقره تشکیل می دهد. همانطوری که اشاره شد ترکیبات نقره مصارف دارویی گوناگونی دارند به عنوان مثال نیترات نقره به عنوان سوزاننده، قابض در زخم های غیر فعال و ورم های چرکی استفاده می شود. از محلول رقیق نیترات نقره در درمان زرد زخم، خارش، میخچه، زگیل و همچنین درمان سوختگی ها استفاده می شود.

ادامه مطلب ...

روایاتی از حلیة المتقین در باب انگشتری

از امام جعفر صادق (ع) منقول است که انگشتر را به بند پائین انگشت برسانید که انگشتر به سر انگشتان کردن عمل قوم لوط است .


امام علی بن موسی رضا (ع) : انگشتر یاقوت در دست کنید که پریشانی را برطرف می کند .


امام موسی کاظم (ع) : انگشتر زرد در دست کنید که موجب آسانی است و درآن هیچ دشواری نباشد .


امام رضا (ع) : انگشترزبرجددر دست داشتن فقر را به توانگری بدل میکند و هر که انگشتری یاقوت زرد در دست کند فقیر نشود .


و از حضرت صادق (ع) منقول است که حضرت رسول صلی الله علیه و آلة نهی فرمود از انگشتر در دست شهادت کردن و انگشت میانه

دنیای پر رمز و راز جواهرات

فکرش را بکنید به یک مهمانی دعوت شده اید که همه فامیل و کلی از افرادی که با آنها رودربایستی دارید در آن حضور دارند. بعد از کلی فکر و برو بیا و پاساژ گردی بالاخره لباس مورد نظرتان را پیدا می کنید. دیگر همه چیز برای حضور در یک مهمانی رسمی و مجلل آماده است. تنها یک مساله می ماند؛ این که چه نوع سرویس جواهراتی به گردن و گوشتان بیاویزید یا دستتان کنید که برازنده شأن شما و مجلس باشد.


انتخاب جواهرات همیشه یکی از مسائل مورد نظر خانم ها در بدو دعوت به مهمانی بوده و هست. فرقی نمی کند که یک مهمانی مجلل باشد یا یک جشن تولد ساده. آنچه اهمیت دارد تناسب سرویس طلا و جواهرات با رنگ لباس و مد آن است که البته منحصر به زمان حال نیست و از زمان های دور به عنوان یکی از تمایلات فرعی بشر مطرح بوده است. گرایش به زیبایی و زیباترشدن در وجود هر آدمی نهفته است. چه زن و چه مرد هر دو می کوشند با هر وسیله آرایشی و زینتی خود را به شکل و شمایلی زیباتر دربیاورند. با این که بیشتر طرفداران به وسایل زینتی را خانم ها تشکیل می دهند ولی هزاران سال پیش این مردها بودند که به خودشان گردنبند آویزان می کردند، دستبند می بستند و موهایشان را با برگ درختان زینت می دادند.


در قرون وسطی نیز سنگ های صاف و صیقل شده و نسبتاً روشن را از وسط سوراخ می کردند و با طناب گردنبند می ساختند. استفاده از جواهرات در این دوران به معنای تراشیدن سنگ های گرانبها و آویزان کردن آنها در گوشه لباس، کمربند و غلاف شمشیر جنگاوران بود. با شروع رنسانس در قرن چهاردهم و کشف راه های دریایی و سرزمین های جدید در آمریکا و پیدایش طلا استفاده از گردنبند و گوشواره و سنجاق لباس میان افراد طبقه اشراف رایج شد. ابتدایی ترین سنجاق سینه که امروز در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن قرار دارد، صفحه دایره ای شکلی است که به وسیله یک سوزن در مرکز آن، روی لباس و شنل نصب می شد. در قرن شانزدهم طراحی جواهرات به صورت آنچه امروز می شناسیم و با طراحی یک دستبند به صورت زنجیر کلفت آغاز شد. زنجیر ساعت و حلقه نیز برای نخستین بار در فرانسه و در قرن هفدهم ساخته شد.

ادامه مطلب ...

خواص فیزیکی کانی های جواهر - 5

خواص فیزیکی کانی های جواهر


5- تغییر رنگ

معمولا در کانیهای جواهر مخصوصا اگر در معرض عوامل طبیعی مانند سرما،گرما،باران و تابش آفتاب قرار بگیرند،به مرور زمان تغییراتی در رنگ و حتی در خواص فیزیکی و شیمیائی آنها به وجود می آید.

در صنعت برای تغییر رنگ کانیها و زیباتر جلوه کردن آنها روش مختلفی ابداع شده که بهترین روش و قدیمی ترین آن حرارت دادن کانیهای جواهر میباشد،بطور مثال اغلب نگینهای سیترین موجود در بازار،آمیتیست هائی هستند که با روش حرارت تغییر رنگ داده اند.

همچنین از دیگر روشهائی نظیر استفاده از پرتو رادیوم و اشعه ایکس و بمباران کردن به وسیله الکترون ها در دستگاه های شتاب دهنده در رآکتورهای اتمی توانسته اند بر مرغوبیت رنگ کانی بیفزایند.

همچنین رنگ کانیهای جواهر از انواع خلل و فرج دار مانند لاپیس لازولی،فیروزه و مروارید را با تزریق موارد رنگی میتوان به رنگهای بهتری تبدیل کرد.

رنگ حاصل از این روشها به قدری طبیعی به نظر میرسد که امکان تشخیص تغییر رنگ در کانی مورد آزمایش با چشم غیر ممکن بوده و تنها با آزمایشات پیچیده ممکن است.

البته بعضی از رنگهای حاصله با این روشهای جدید،پایدار نبوده و با گذشت زمان تغییر یافته و کمرنگ و یا لکه لکه میشود.

خواص فیزیکی کانی های جواهر - 4

خواص فیزیکی کانی های جواهر


4- ضریب شکست نور

اگر پرتو نور از جسمی مانند هوا به صورت مایل وارد جسم شفافی (مثل بلور) گردد در نقطه ورود،شکستگی در پرتوهای نوری ایجاد میشود.

میزان شکست نور در کانیهای مختلف (برای هر نوع آن) ثابت است و بدین ترتیب میتوان به وسیله تعیین میزان ضریب شکست نور را ضریب شکست نوری میگویند.

لازم به ذکر است که شدت جلای کانی جواهر بستگی به میزان ضریب شکست نور در آن دارد و هرچه این میزان بیشتر باشد جلای کانی نیز بیشتر خواهد بود و رنگ جواهر در جلای آن تأثیر ندارد.

همچنین برای اینکه سطح زیرین نگین مانند آیینه عمل کند و با انعکاس نور تابیده شده،باعث افزایش جلای نگین گردد.سطح زیرین نگین را تراش میدهند و برای جلا بیشتر و روشن شدن رنگ جواهراتی که دارای رنگ تیره باشند،آنها را با ضخامت کمتری برش میدهند.

خواص فیزیکی کانی های جواهر -3

خواص فیزیکی کانی های جواهر


3- رنگ خط سائیدگی

شناخت رنگ واقعی و حقیقی کمک مؤثری است در تشخیص یک کانی.

لذا برای تمایز رنگ حقیقی،کانی جواهر را بر روی قطعه ای از چینی زبر (خشن) با فشار ملایم میکشند.بطور مثال کانی هماتیت فولادی رنگ،دارای رنگ خط سائیدگی قرمز و کانی سودالیت آبی رنگ،دارای رنگ خط سائیدگی قرمز است.باید توجه داشت که به علت امکان آمدن خسارت،این روش برای نگینهای جواهر تراش داده شده به هیچ وجه مناسب نیست.

بزرگترین مروارید دنیا در دل یک صدف

یک صدف بسیار بزرگ که عمر آن به 145 میلیون سال می رسد بزرگترین مروارید جهان را در دل خود پنهان کرده است.


کشف بزرگترین مروارید جهان بسیار مهیج است اما دانشمندان بریتانیایی حاضر به گشودن فسیل صدف که این مروارید را در دل خود پنهان کرده نیستند.

دانشمندان بلو ریف آکواریوم پرتسموث انگلستان  ترجیح می دهند این صدف 145 میلیون ساله که 10 برابر بزرگتر از صدف های عادی است دست نخورده باقی بماند، به‌رغم اینکه  تصاویرMRI آن نشان می دهند یک مروارید به بزرگی یک توپ گلف در درون شکم آن است.

به گفته کارشناسان جواهر، مرواریدی  به بزرگی یک توپ گلف دو برابر بزرگتر از مرواریدی است که هم اکنون رکورد بزرگترین مروارید جهان را در اختیار دارد. برای این مروارید به دشواری بتوان قیمتی تعیین کرد.

اما بلو ریف آکواریوم پرتسموث انگلستان  به دلیل ارزش علمی صدف حاضر به نابودی آن نیست. بر اساس حلقه های رشد که روی پوسته آن مشاهده می شود صدف 200 سال عمرکرده و سپس مرده است. اما اخیرا این صدف فسیل شده در تور ماهیگیران گرفتار شد.

یک دانشمند بلو ریف آکواریوم پرتسموث تایید می کند: هنگامی که ماهیگیران به بندر بازگشتند تصور می کردند که صدف زنده است اما پس از تمیز کردن پوسته آن متوجه شدند که صدف تبدیل به فسیل شده و مانند یک تکه سنگ است.

بلو ریف آکواریوم پرتسموث فسیل صدف ارزشمند را از ماهیگیران خریداری کرده است و  بنا به تصمیم دانشمندان گنجی که در زیر پوسته آن پنهان است در همان جا  باقی خواهد ماند.