در
حدیث صحیح منقول است که از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام پرسیدند که آیاجایز است که پسران نا
بالغ را زیور و طلا بپوشانند فرمود که حضرت امام زینالعابدین علیه السلام زینت می فرمود زنان و اطفان خود را به زیور
طلا و نقره و در حدیثصحیح دیگر از
آنجناب پرسیدند در این باب فرمود که پدرم امام محمد باقر علیهالسلام زنان و فرزندان
خود را زیور طلا و نقره می پوشانیدند.
در
حدیث صحیح دیگر از آنحضرت پرسیدند از زیور کردن زنان به طلا و نقره فرمودندکه باکى نیست و در حدیث
معتبر دیگر از آنجناب منقول است که سرغلاف شمشیر حضرترسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم و دسته اش از نقره بود و در
میان حلقه هاى نقره داشتو زره آنجناب
سه حلقه نقره در پیش و دو حلقه در عقب داشت.
از
حضرت رضا علیه السلام منقول است که ذوالفقار راجبرئیل براى رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم از آسمان آورد و
زیورش از نقره بود ودر حدیث حسن
از آنحضرت منقول است که باکى نیست زیور کردن شمشیر به طلا و نقره و درحدیث دیگر فرمود که زیور
شمشیر حضرترسول صلّى
اللّه علیه وآله وسلّم تمام از نقره بود دسته اش و سر دسته اش .
در
حدیث معتبر دیگر فرمود که باکى نیست زینت کردن قرآنها و شمشیرها را به طلا و نقرهوبه سند موثق دیگر از حضرت
امام محمد باقر علیه السلام منقول است که همیشه زنان زیورمیپوشیدند.
در
حدیث معتبر از فضل بن یسار منقول است که از حضرت امام جعفر علیه السلام پرسید ازکرسى که در آن طلا باشد
آیا میتوان در خانه نگاه داشت حضرت فرمود اگر طلا باشدبله و اگر آب طلا بر آن مالیده باشند باکى نیست .
در
حدیث دیگر از آن حضرت منقول است که سزاوار نیست زن خود رامعطل بگذارد و زینت نکند اگر چه گردن بندى داشته باشد که در
گردن ببندد و سزاوارنیست که دستش
از خضاب خالى باشد اگر چه بمالیدن حنا باشد هر چند سالدار باشد.
در
روایت معتبر وارد شده است که جایز است دندانها را طلا به یکدیگر ببندد بدانکه در بابزیور طلا احوط و اولى
آنست که مردان اجتناب نمایند اگر چه در شمشیر و مصحف باشد.