سنگها و خواص اعجاب انگیز

تأثیرات سنگها در زندگی و درمان امراض از نظر پیشوایان دین و دانشمندان

سنگها و خواص اعجاب انگیز

تأثیرات سنگها در زندگی و درمان امراض از نظر پیشوایان دین و دانشمندان

فصل دوم: نقوش انگشرهای چهارده معصوم - نقش انگشتر حضرت علی(ع)

نقش انگشتری های امیرمؤمنان حضرت علی (ع)


۞ امام صادق (ع) از پدر بزرگوار خود نقل می کند: ( نقش انگشتری امیرمؤمنان (ع) این گونه بوده است: « المُلکُ للهِ ». (وسائل:5/78،بحار:42/68،عیون اخبارالرضا:2/56)


۞ از مرحوم سیدبن طاووس این چنین نقل شده: آن انگشتری که امیرمؤمنان علی (ع) در رکوع نماز به فقیر صدقه دادند و آیۀ « إنّما ولیّکم الله... » مشهور به آیۀ ولایت در شأن حضرت نازل شد انگشتری بود که کلّش از جنس نقره بوده و یک مثقال وزن داشته و روی آن آن چنین نوشته بود: « الملک لله ». (سعدالسعود:97،بحار:35/203)


۞ امام صادق (ع) در حدیث دیگری فرمود: « نقش انگشتری امیرمؤمنان (ع) اینگونه بوده است: « الله المَلِک » (وسائل:5/99،بحار:42/68،مکارم الاخلاق:89،کافی:6/474)

[ تفاوت این دو روایت،که در نقش نگین امیرمؤمنان است؛ « الملک لله » در یکی و « الله الملک » در دیگری. شاید امیرمؤمنان چند انگشتر داشته اند،بر یکی جمله « الملک لله » و بر دیگری جمله « الله الملک » نوشته بودند ویا اینکه بنابر حدیث دیگری،حضرت بر روی نگین خود نخست نوشته بوده اند: « الله الملک » و بعد از مدتی نوشته اند: « الملک لله الواحد القهار ».


۞ امام هادی (ع) فرموده اند: بر روی انگشتری فیروزۀ امیرمؤمنان (ع) نوشته بود: « اللهُ المَلِک » پس هنگامی که امیرمؤمنان (ع) به خلافت ظاهری رسیدند بر روی فیروزه خود چنین حک نمود: « المُلکُ للهِ الواحِد القَهّار » (الامان:48)


۞ بنابر روایتی،حضرت علی (ع) چهار انگشتری داشته که آنها را در دست خود می کرده اند؛ یاقوت را برای فخر و عظمتش، عقیق را برای در امان بودن از خطرها، فیروزه را برای یاری رسانی اش در امور و حدید صینی را برای نیرو گرفتن در برابر سختی ها.

نقش نگین یاقوت آن حضرت: « لاإله إلّا الله المَلِکُ الحَقُّ المُبین ».

نقش نگین فیروزه ایشان: « الله المَلِکُ الحق »

نقش نگین حدید صینی شان: « العِزّةُ للهِ جَمیعاً »

و نقش نگین عقیق آن حضرت در سه سطر بوده است: « ماشاءَالله، لا قُوَّةَ إلّا بِالله، اَستَغفِر الله ». (خصال:1/99،علل الشرایع:1/157،وسائل:5/98،بحار:42/68)


۞ امام صادق (ع) می فرماید: روی انگشتری امیرمؤمنان (ع) که نگین آن حدید صینی بود،هفت خط در هفت سطر نوشته شده بود و حضرت این انگشتری را در سختی های جنگ،به دست می نمود. جملات منقوش چنین بوده:

« أعدَدتُ لِکُلِّ هَولٍ لا إله إلّا الله

و لِکُلِّ کَربٍ لا حَول و لا قُوَّةَ إلّا بِالله

و لِکُلّ مُصیبَةٍ نازِلَةٍ حَسبِیَ الله

و لِکُلّ ذَنبٍ صَغیرَةٍ و کَبیرَةٍ أستَغفِرالله

و لِکُلّ هَمٍّ وَ غَمٍّ فادِحٍ ماشاءَالله

و لِکُلّ نَعمَةٍ مُتُجَدِّدَةٍ الحَمدُلله

ما بِعَلیِّ بنِ أبی طالِبٍ مِن نِعَمِ فِمِنَ الله » [توجه داشته باشید که می توان به جای « بعلی بن ابیطالب » نام خود را حک کنید]  (مکارم الاخلاق:91)


۞ آورده اند که بر نگین انگشتر امیرمؤمنان (ع) نوشته شده بوده است: « عَلیٌّ یُؤمِنُ بِالله » (مستدرک:3/302)


۞ در حدیث دیگری آمده که حضرت انگشتری خود را از جنس نقره گفته اند و نوشتۀ روی آنرا چنین خوانده اند: « نِعمَ القادِرُ الله » (مکارم الاخلاق:90)


۞ راوی نقش انگشتری امیرمؤمنان (ع) را در ماجرای حکمیّت و جنگ صفین چنین گفته است: « مُحَمَّدٌ رَسُولُ الله » (وقعة الصفین:509،مستدرک:3/323)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد