سنگها و خواص اعجاب انگیز

تأثیرات سنگها در زندگی و درمان امراض از نظر پیشوایان دین و دانشمندان

سنگها و خواص اعجاب انگیز

تأثیرات سنگها در زندگی و درمان امراض از نظر پیشوایان دین و دانشمندان

بخش ششم:طلا و نقره - فصل اول: حکم پوشیدن طلا

بخش ششم : طلا و نقره


فصل اول : حکم پوشیدن طلا برای مردان و زنان

استفاده مردان از زینت آلات طلا در دین مقدس اسلام، حرام است و احکامی دارد. اگر مردی درحالیکه انگشتری طلا در دست دارد، به نماز بایستد، علاوه بر حرمت عمل، نماز او نیز باطل است. شاید بتوان اثرات زیان بار طلا بر بدن مردان را از حکمت های حرمت استفاده طلا برای مردان برشمرد. امروزه در علم طب نیز چنین مسئله ای به اثبات رسیده است. چنانچه اثبات شده، استفادۀ طلا در خون سازی بدن کمک می کند و از آن روی که هر ماه مقداری خون از بدن زنان خارج می شود، خون سازی طلا، کمک به جبران خون از دست رفته می کند، درصورتیکه استفاده از طلا برای بیشتر مردان سبب بیماری خونی می شود، در این باره می توان به کتاب بیماری های هماتولوژی دکتر هاریسون مراجعه نمود. (پانزده روز تا سلامتی)

نه تنها دین مبین اسلام استفادۀ از زیور آلات طلا را برای زنان (چه در حال نماز و غیر آن) جایز دانسته، بلکه اگر برای شوهران خود زینت کنند از ثواب و اجر بسیار بهره خواهند برد.

در کتب حدیثی، روایات بسیاری دربارۀ حرمت استفاده مردان از طلا آمده است که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

۞ امیرمؤمنان (ع) فرمود: « پیامبر (ص) ما را به هفت چیز امر فرمود و از هفت چیز نهی کرد ..... و ما را از استفادۀ از انگشتری طلا و نوشیدن در ظرف طلا و ظرف نقره نهی فرمود. » (وسائل:4/415،مکارم الأخلاق:86)

 

۞ امام صادق (ع) می فرماید: « بر مردان استفادۀ از طلا حرام است و مرد نباید درحالیکه زینت آلات طلا (اعم از لباس زرباف یا انگشتری یا گردنبند یا ...) به همراه دارد، به نماز ایستد. » (التهذیب:2/372،علل الشرایع:2/348)

 

۞ امام صادق (ع) در حدیث دیگری می فرماید: « طلا زینت برای اهل بهشت است و خداوند طلا را در دنیا زینت برای زنان قرار داده و استفادۀ آنرا برای مردان حرام نموده است. » (التهذیب:2/227،وسائل:4/414)

 

۞ روزی پیامبر اکرم (ص) مردی را دید که انگشتری طلا در دست کرده است. پس به او فرمود: « همانا انگشت تو به میزان مدّتی که این انگشتری طلا در آن بوده، در آتش جهنّم می سوزد. » (دعائم الإسلام:2/163)

به دست کردن انگشتری طلا، مانند دروغ، دزدی و ... حرام است. و دست کردن حلقۀ طلا برای ازدواج یا پاس داشت آداب و رسوم، دلیلی برای حلال شدن و جواز این عمل نخواهد شد. البته استفاده کردن از فلزات گرانبهای دیگر مانند پلاتین که فلزی غیر از طلاست، اشکال ندارد. ولی طلای سفید که همان طلای زرد است و رنگ آن تغییر کرده، حرام است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد