منقول است که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام چهار انگشتر در دست می کردند انگشتریاقوت براى
شرافت و زینتش و فیروزه براى نصرت و یاریش و حدید صینى براىقوتش و عقیق براى حرز و دفع دشمنان و بلاها.
و در
حدیث صحیح از حضرت على بنموسى الرضا علیه السلام مروی است که عقیق فقر و درویشى را برطرف میکند و در
دستکردن عقیق
نفاق را زایل میکند.
در حدیث صحیح دیگر از آن حضرت منقول است که هر که قرعه
بانگشتر عقیق بزند بهره اوتمام تر بیرون می آید. در حدیث معتبر از حضرت امام جعفر علیه السلام منقول است که
انگشتر عقیق در دست کنید کهمبارک است و هر که انگشتر عقیق داشته باشد امید هست
که عاقبتش مقرون بخیر ونیکىباشد. از ربیعة الراوى منقول است که در دست حضرت امام زین
العابدین علیه السلام انگشتر عقیقدید پرسید که این چه نگین است ؟ فرمود که این عقیق
رومى است . حضرت رسول فرمود که هرکه انگشتر عقیق در دست داشته باشد
حاجتش برآورده است . از حضرت صادق علیه السلام منقول است که انگشتر عقیق مورث
ایمنى است در سفر. در حدیث دیگر از آنحضرت منقول است که هر که انگشترى بگیرد
که نگینش عقیق باشدپریشان نشود و عاقبت کارش البته نیکوباشد. در حدیث دیگر وارد شده است که حاکمى پى شخصى فرستاده بود
بسبب جرمى ، حضرتصادق علیه السلام فرمود که انگشتر عقیق به او برسانید چنان کردند
مکروهى به اونرسید. در حدیث دیگر منقول است که شخصى به نزد حضرترسول صلّى
اللّه علیه وآله وسلّم آمد و شکایت کرد که دزد در راه بمن رسیدواموال مرا برد حضرت فرمود که
چرا انگشتر عقیق در دست نداشتى که آن از هر بدى نگاهمیدارد آدمى را. به سند معتبر دیگر از آنحضرت منقول است که انگشتر عقیق در
دست کنید مادام که آدمى آنانگشتر را با خود دارد اندوهى به او نمیرسد. در حدیث معتبر دیگر فرمود که انگشتر عقیق با خود دارید
که آناول کوهی است که اقرار کرده است از براى خدا به یگانگى و از براى من به پیغمبرى
و از براىتو یا
على به امامت . در حدیث معتبر از بشیر دهان منقول است که عرض کردم کدام
یک از نگین ها برانگشت خودبنشانم فرمود که چرا غافلى از عقیق سرخ و عقیق زرد
و عقیق سفید که اینها سه کوهند دربهشت ،اما کوه عقیقسرخ پس مشرف است برخانه رسول خدا صلّى اللّه علیه وآله وسلّم واما کوه عقیق
زرد پسمشرف است
برخانه حضرت فاطمه علیها السلام و اماکوه عقیق سفید پس مشرف است برخانه حضرت امیرالمؤمنین علیه
السلام و همه آنها یک خانه است و از زیر هر کوهى نهرىجاری است از برف سردتر و ازشیر سفیدتر و نمیخورد از
آن نهرها مگرآل
محمد صلّى اللّه علیه وآله وسلّم وشیعیان ایشان و هرسه نهر از کوثر می آید و به یکجامیریزد و این سه کوه تسبیح و
تقدیس و تمجید الهى میکنند و از براى محبانآل محمد طلب آمرزش میکنند پس هر که از شیعیانآل محمد یکى از این عقیقها را
در دست داشته باشد نبیند مگر خیر ونیکى و فراخى روزى وسلامتى از جمیع بلاها وامان یابد از شرپادشاه ظالم
واز هر چه آدمى از آن میترسد و حذرمینماید. در حدیث دیگر منقول است که شخصى را از برابر حضرت امام
محمد باقر علیه السلامگذارنیدند تازیانه بسیار براو زده بودند حضرت فرمود
انگشتر عقیق او کجاست اگربا او میبود تازیانه نمیخورد.
و روایت دیگر از حضرت صادق علیه السلام
منقول است کهدستى
بسوى آسمان بلند نمی شود که خدا دوست تر دارد از دستى که در آن انگشتر عقیق بودهباشد.
در حدیث معتبر از حضرت امام حسن علیه السلام منقول است که
چون حضرت موسى علیهالسلام بر کوه طور با حق تعالى مناجات کرد و برزمین نظر کرد حق
تعالى از نور روىاو عقیق را آفرید پس فرمود که قسم خوردم بذات مقدس خود که عذاب نکنم به آتش
جهنمدستى را که
انگشتر عقیق در آن باشد اگر ولایت على بن ابى طالب علیه السلام داشتهباشد. در حدیث دیگر منقول است که جبرئیل نازل شد بر حضرترسول صلّى
اللّه علیه وآله وسلّم و گفت یا محمد پروردگار سلامت میرساند و میگویدانگشتر را بدست راست بکن و
نگینش را از عقیق بکن وبگو به على بن ابیطالب علیهالسلام پسر عمت که انگشتر را بدست راست بکند و
نگینش را عقیق بکند حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام پرسید که یا رسول اللّه عقیق کدام است فرمود که
کوهى است دریمن کهبراى خدا اقرار کرده است به یگانگى وبراى من به پیغمبرى و براى تو و اولاد
توبه امامت و براى
شیعیان تو به بهشت و براى دشمنان تو به جهنم . از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام منقول است که نماز کسی که
انگشتر عقیق در دست داشتهباشد برنماز جماعتى که غیر عقیق در دست داشته باشندبه چهل درجه زیادتى دارد. سلیمان اعمش روایت کند که در خدمت حضرت امام جعفرصادق
علیه السلام بودم در خانهمنصور عباسى پس شخصى را بیرون آوردند که تازیانه
خورده بود حضرت فرمود کهاى سلیمان ببین که انگشترش چه نگین دارد گفتم یابنرسول اللّه عقیق نیست فرمود که اى سلیمان اگر عقیق
بود تازیانه اش نمیزدند او راگفتم یابن رسول اللّه دیگر بفرما فرمود که اى سلیمان انگشتر عقیق امان
می بخشد از دستبریدن
گفتم دیگر بفرما فرمود اى سلیمان انگشتر عقیق امان می بخشد از خون گفتم دیگربفرما فرمود اى سلیمان خداى
عزوجل دوست میدارد که بلند کند به دعا بسوى او دستى راکه در او نگین عقیق باشد گفتم دیگر بفرما فرمود که
عجب دارم از دستى که در آن نگینعقیق باشد چگونه خالى میماند از دینار و درهم گفتم یابنرسول اللّه دیگر بفرما فرمود
که نگاه دارنده آدمى است از هر بلا گفتم یابنرسول اللّه دیگر بفرما فرمود که ایمن می گرداند از
فقر گفتم یابنرسول
اللّه روایت کنم این حدیث را از جدت حسین بن على علیه السلام از پدرش امیرالمؤمنین علیه السلام ؟ فرمود بلى . در روایت دیگر منقول است که دو رکعت نماز با انگشتر عقیق
بهتر است از هزار رکعت که باآن نباشد.